Et teknisk vidundermateriale
Kulfiber er et af de mest forekommende grundstoffer i universet. Det er et byggeelement i et utal af carbon/kulfiberforbindelser.
Vi vil i denne artikel fokusere på kulfiber i forbindelse med komposit produkter. Kulfiber kan variere meget i kvalitet og dimensioner/diameter på selve fiberen.
Kulfiber filament er den tråd, der fineres ved K1,-K12. Jo finere fibre der anvendes i et filament, jo større styrke har det enkelte fible. Prisen hænge direkte samen med mængden og størrelsen af den fiber, der anvendes enten til UD kulfiber, vævet måtte, eller multiaxial kulfiber, der er syet sammen med en fin glastråd – f.eks som 45/45 eller 45/45/90
Kulfiber som UD eller vævet måtte
Hvor kan de forskellige typer anvendes?
UD kulfiber anvendes ofte, hvor styrken ønskes i længderetning med minimalt optag at bindemiddel (epoxy). Hvis der ønskes en større flexibilitet i emnet, vil man vinkle fiber i et givent antal grader til længderetningen. Vævet kulfiber produceres helt ned til 50 g pr. meter, som er en K1 fiber med et meget højt filament indhold. Det betyder den har mange fibre, som er meget tynde.
Twill carbon er vævet som 45/45 og er også betegnet som sildebensvævet, der har samme styrke i længde og tvær retningen. Den er dog også mere slagfast end fibre der er 90/90 vævet.
Plain kulfiber er vævet 90/90 og har med denne vævning større stivhed end 45/45.
Hvilken type kulfiber bør jeg vælge?
Afhængigt af om du anvender det til produktion af dele til din bil, motorcykel, racercykel, surf-eller kiteboard, så er der næsten ingen grænser for, hvad kulfiber kan anvendes til.
Dette står i modsætning til glasfiber, som ofte anvendes til langt billigere dele. Her er prisen alene afgørende. Carbon har også en utroligt flot overflade, når overfladen bliver coatet. Så fremstår den blank eller silkemat.
De højteknologiske biler der anvendes i Formula 1 er næsten udelukkende bygget i carbon, eller i en kombination af carbon og kevlar. Kevlar anvendes f.eks i skudsikre veste.
Disse producenter anvender kulfiber prepeg – en fiber der allerede fra fabrikken indeholder epoxy. Dette kræver, at materialet opbevares ved temperaturer under 0 grader.
Prepeg er monteret på folie (denne teknik anvendes oftes også med normal epoxy ved meget vanskelige konstruktioner.) Selve montagefolien fjernes og herefter bages konstruktionen under vakuum og temperaturer over 80 grader – og normalt op til 160 grader. Dette giver et ufatteligt let, stift og stærkt laminat. Cykelsporten laver i dag cykler, der vejer 2-5 kg med en utrolig stiv ramme og hjul.
Hvilke muligheder er der for at anvende kulfiber?
Med epoxy som bindemiddel vil vi kunne opnå resultater, der ligger væsentlig under det der produceres med en High Tech autoclave vakuum teknik. Dog stadig med et resultat, der ofte er væsentlig stærkere end stål. Der er mange, der selv reparerer deres cykler, kåber, surfboards med carbon.
Du skal ikke være nervøs for at begynde et projekt. Materialet er utroligt nemt at tilpasse i og omkring de emner, du skal lave.